Mandy Bruinsma
Werkwoordencircuit op OBS Uilenspiegel

Het werkwoordencircuit

 

Wat we moeten doen in het basisonderwijs is vastgelegd. De manier waarop we het doen, daarin hebben we keuze vrijheid. Gelukkig maar. Iedereen in het onderwijs herkent volgens mij wel momenten dat we de kinderen iets aanbieden en dat de kinderen niet echt betrokken zijn. Waaraan ligt dit dan? Kunnen we dit veranderen? Yente en Loes bedachten in hun klas een plan.

 

Loes, leerkracht in groep 7 / 8 op basisschool Uilenspiegel , en Yente, LIO stagiaire in dezelfde klas, gaven wekenlang instructies werkwoordspelling en lieten de kinderen dit verwerken middels werkbladen. Tijdens het plannen van contractwerk ging het roer om. Ze bedachten samen verschillende manieren om de werkwoordspelling te oefenen. Ze zetten hierbij in op diverse intelligenties van de kinderen. Loes: ‘We hebben een werkwoordspelling circuit gemaakt. De kinderen zijn ingedeeld in groepjes en komen elke week bij een ander onderdeel om zo werkwoordspelling te oefenen. Zo maken kinderen bijvoorbeeld een rap waarin sowieso drie  werkwoorden tegenwoordige tijd, drie sterke werkwoorden verleden tijd, drie zwakke werkwoorden verleden tijd en drie voltooid deelwoorden in moeten zitten. Een ander groepje oefent werkwoordspelling op de computer.’ Yente vult Loes aan: ‘Ook buiten is een groepje aan de slag met het spel ‘Ren je rot’ waar ze door middel van vragen die op blaadjes verspreid over het schoolplein hangen, bewegend bezig zijn. Weer een ander groepje beeldt werkwoorden uit, zet deze op de foto en vult vervolgens alle werkwoordsvormen van dat woord in op papier.’

 

Ik loop door de klas en de serre en zie verschillende groepjes actief bezig. Een groepje is bezig met twister en oefent op deze manier  verschillende werkwoorden. Weer een andere groep zoekt werkwoorden verleden tijd, tegenwoordige tijd, en bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoorden en voltooid deelwoorden in tijdschriften en plakt deze op. Loes zegt: ‘We ervaren een hoge betrokkenheid. We evalueren wekelijks het circuit met de kinderen en luisteren naar de gemaakte rap!’ Ik loop nog een rondje langs de verschillende groepjes. Ik zie de kinderen betrokken aan het werk. En ik zie Loes en Yente genieten. Wat we aan moeten bieden staat vast. Hoe we het aanbieden kan het verschil maken.

 

Sjaak van Moorsel

Team Uilenspiegel

sdfdg

Gepubliceerd in 'Nieuws'

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren